Frågor & Svar

Ida: Kan du inte visa ditt rum?
Jo, jag har tänkt fota huset och lägga upp här på bloggen. Jag kommer antagligen hinna göra det idag eftersom jag blir ensam hemma, medans de andra är i skolan/jobbet.

Lukas: Hur gamla var dina värdbröder? (a)
Devon fyller 17 snart, Jackson är 11 och Garrison 7.

Miranda: Hur är det i Oregon? Hur är vädret och medeltemperaturen där?
Hur har det varit för dig att komma in i familjen, har dom några speciella regler? :)
Oregon är ganska likt Sverige, fast utan den kalla vintern. Det är väldigt ovanligt med snö här, och om det skulle
snöa skulle skolan ställas in eftersom de inte använder vinterdäck och skolbussarna tar sig inte fram.
Temperaturen är ganska konstig. Det kan vara 33° vissa dagar, och sedan på natten sjunker den till 13°. Däremot
är naturen mer storslagen här, med större och grönare träd, höga berg och floder osv.
Det har inte varit direkt svårt att komma in i familjen, och jag är nästan aldrig ensam eftersom det är 5 andra i
familjen och så. Enda tiden på dygnet jag har tid att sitta vid datorn är efter 20:00, och då sover alla ni i Sverige... De två yngsta kommer ofta in till mitt rum och frågar saker om Sverige osv. Några speciella regler har jag inte märkt av ännu.

Johanna: Jag ska åka med EF nästa år, och ska på intervju snart, så jag undrar om du skulle kunna förklara hur hela din antagningsprocess gick till från intervjun (vill såklart veta vad du fick göra där också) till att du fick reda på vilken värdfamilj du skulle få. Dessutom vill jag gärna veta om du är nöjd eller missnöjd med just EF typ deras service osv.
Hej Johanna, kul att du ska åka som utbytesstudent nästa år!
Eftersom jag tydligen inte bodde i närheten av någon "intervjustad" så hade jag min intervju över telefonen, vilket funkade helt okej. Först berättade en tjej om vad EF gör, hur programmet ser ut och om hur det är att bo hos en värdfamilj osv. Sedan vill de se hur man ligger till i engelskan, så i slutet av intervjun var det bara engelska som gällde.
Det tog längre tid än väntat att få besked om jag blev antagen eller inte. Efter 3 veckor ringde de och sa att programmet var fullt, men att de kunde skriva in mig i en reservkö. Tillslut fick jag den sista platsen.
När alla blivit antagen blir man inbjuden på ett avresemöte, där man får lyssna på andra studenters berättelser
om high school, värdfamiljer, olika aktiviteter och traditioner osv. Avresemötet var i en aula på en skola i Stockholm, och det var faktiskt väldigt kul. Efter "föreläsningen" gick alla som skulle till USA in till ett rum, Australien ett annat osv. för att prata mer direkt om värdlandet. Efter det fick även alla killar gå in till ett rum, och
tjejerna till ett annat, ifall man hade några speciella frågor eller så.
Efter avresemötet dröjde det dock länge innan det hände nåt nytt. Jag fick vänta i flera månader innan jag fick min värdfamilj, och jag fick min värdfamilj ungefär 2 veckor innan jag skulle åka.
Jag kan inte säga att jag är missnöjd med EF's service eller nåt, för jag har det väldigt bra här. Men OM du
mellanlandar i Chicago... se till att försöka skynda dig till din gate, för flygplatsen är stor och jag hade inte tillräckligt med tid för att hinna med mitt plan, så jag missade det och fick boka om.

Har ni några fler frågor så är det bara att slänga in en kommentar :)



Kommentarer
Postat av: CloakedHamster

If milk goes bad if not refrigerated, does it go bad if the cow isnt refrigerated?

2010-08-30 @ 10:02:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0