Därför flyttade jag!

Okej, det är väääldigt många som undrar varför jag bytte skola och värdfamilj. Anledningen är inte så komplicerad. Jag blev placerad i en väldigt liten ort ute på landet - omringat av majsfält. Ibörjan var det roligt och spännande, men efter någon månad kände jag mig väldigt isolerad och ville bort. Jag vantrivdes helt enkelt.
Jag fick möjligheten att byta skola till South Salem High School, inne i Salem (20 minuter bort), så jag tog den chansen. Dock skulle det innebära att jag var tvungen att bo hos min dåvarande IEC (kontaktperson), en snubbe på 72år som bor ensam liksom. Men efter att mått ganska dåligt ute på landet, bestämde jag mig för att ta chansen.

Det är nog någon nu som tänker "men att bo 20 minuter ifrån stan är väl inte isolerat?". Men då måste ni tänka på att Sverige, och Europa överlag, har ett otroligt bra public transortation-system. Det finns bussar i princip överallt. I Sverige bor jag också ca 20 minuter (bilresa) ifrån stan, men där kan jag ta tåget och vara där inne på ca 6 minuter.
I USA finns inte samma system. Här har alla bil. Och ungdomarna tar körkort när dom är 16, så dom behöver inte direkt busskort heller. Att bo på landet i Sverige har en helt annan klang och innebörd, än att bo på landet i USA. Många gånger spelar det inte ens någon roll om man bor på landsbyggd eller stad heller, man behöver bil var man än ska. Jag tog själv inget körkort när jag kom hit, och nu är det lite sent att tänka på det.


SÅ ETT TIPS TILL DIG SOM SKA TILL USA PÅ UTBYTESÅR!
FINNS MÖJLIGHETEN ATT TA KÖRKORT - GÖR DET!




Det är även jätteroligt att se hur ni reagerar över inläggen. Fortsätt kommentera!


Kommentarer
Postat av: Alexandra

men även om man tar körkort så får man ju inte köra värdfamiljens bil så då måste man ju köpa en egen bil isåfall.. väll? vet inte hur det är med IEC men på ICES grej man skulle fylla i så stod det att man inte fick göra det :)

2011-03-10 @ 06:29:24
URL: http://alexandrieah.blogspot.com
Postat av: Miranda

Åh, jag tackade nej till att ta körkort där för jag är verkligen urusel på att köra saker! :P

2011-03-10 @ 08:53:45
URL: http://mirandahedmanusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0