Det svåraste steget att ta som utbytesstudent

Jag tycker din blogg är jättebra. Och det verkar så spännande att åka till ett annat land och bo där. Men hur går det med språket? Förstår du allt dom säger? Och är USA mycker mer annorlunda jämfört med Sverige? :)
Tack så mycket! Jo, det är spännande att åka som utbytesstudent. Språket är ingen konstighet nu, och jag ha ju varit här i över 5 månader nu. Yes, jag förstår allt dom sägs i konversationer. Något som är svårare att förstå är när man har government-lektion, där man läser om amerikansk politik. Då kan det dyka upp ord som är ganska kluriga (ibland vet man ju inte ens vad sånna ord betyder på svenska). Men jag kan absolut hålla en normal konversation utan att behöva tänka i förväg på vad jag ska säga.

Hej Anton! Asså din blogg är grym :D
Jag går andra terminen i åttan och funderar på att åka till USA som utbytesstudent i ett år men ändå känns det konstigt, att klara sig 1 år utan föräldrar och sånt, haha. Hur gjorde du för att övertala dina föräldrar? :)
Roligt att höra! Den största grejen med hela året, är att sätta sig på planet från första början och lämna Sverige. Klarar man det, så klarar men resten av året. Hemlängtan kan komma upp plötsligt ibland (för att inte låta som en Ipren-reklam), men jag har aldrig någonsin känns den där "starka hemlängtan" än. Halva året har ju gått nu, och jag har klarat mig hittlills. Förhoppningsvis klarar jag mig fem månader till.
Svenska ungdomar är väldigt mogna. Det har jag märkt efter at ha varit här nu. Vi har mycket mera ansvar, och tar många fler beslut själva. Så känner du en stark längtan till att plugga utomlands ett år, så kan jag garantera att du klarar det. Du kommer aldrig vara ensam, även om du ensam tar steget. Du har en organisation bakom dig, en värdfamilj som tar hand om dig, och en representant från organisationen i närheten, som hjälper till om några problem kommer upp.
Eftersom det var över ett år sedan jag bestämde mig för att åka, minns jag inte riktigt hur det gick till när jag "övertalade" mina föräldrar att åka. Jag tror de var lite imponerad över att jag var så målmedveten vid det tillfället, så de inte kunde säga nej (haha).

Grym blogg! Jag har en fråga: Är du med i några sporter i skolan, och hur upplever du High School förövrigt?
Jag är inte med i något sportlag, nej. Däremot har jag gym på schemat varje dag, så då har jag chansen att bränna lite amerikansk skräpmat!

Kan du uppdatera din blogg lite mer, för den är så bra :)
Tack! Jag har perioder då jag lägger upp tre inlägg på en dag, och sen är det dött en vecka. Jag vet inte vad jag ska göra åt bloggtorkan.

Är det ditt program som organiserar resan till Hawaii?
Yes, det är EF som organiserar Hawaii-resan. De har ett antal resor man har möjlighet att åka på under året. Senaste jag åkte på var San Francisco-resan, sjukt roligt!

Varför ska man åka som utbytesstudent?
Om man vill utvecklas som person, lära känna sig själv bättre, ha chansen att resa, utveckla engelskan, uppleva en annan kultur, träffa nya intressanta människor och ha ett roligt, lärorikt år.

Du verkar väldigt mogen, och jag älskar hur du skriver! Hur är du som person?

Tack så mycket, haha! Hur jag är som person... Det får du fråga mina vänner om, tror jag.



Alright! Jag får många komplimanger för bloggen. Men min fråga till er är: vad är det som är bra med den? När jag själv går igenom inläggen, ser ju jag bara min vardag, och kan inte direkt säga vad som är ett bra inlägg.
Vad gör att min blogg sticker ut, och vad får er att komma tillbaka hit? Släng in en kommentar, så skulle det uppskattas. Tack! :)


Kommentarer
Postat av: Lukas

Det är Roligt att höra hur du har det! Jag har en granne som för tillfället är i USA, och kommer att vara där i ytligare 5 månader. Hur cool är inte det?^^

2011-01-13 @ 16:15:16
Postat av: Anonym

Den är bra för att du skriver bra, organiserat och så, mycket bilder och det är riktigt intressant läsning när du beskriver hur det är att gå i high school och bo i en amerikansk stad.

2011-01-13 @ 16:48:30
Postat av: M

Du svarade inte på min fråga D:.



De som är bra i din blogg är väl... du lägger ner tid på dina bilder, skriver intresant och inte typ 5000 ord i en klump om någons känslor?

2011-01-13 @ 17:57:59
Postat av: Frida H

Grejen som jag tror de flesta tycker är bra med din blogg är just att du skriver om din vardag. I alla fall tycker jag att det är intressant att läsa om.



Hoppas du har det bra

/Frida

2011-01-13 @ 19:23:11
Postat av: Frida

hejsan, jag ska åka med EF nu till sommaren och gud vad jag längtar!

det känns som det är de enda jag tänker på.. haha



men jag tänkte fråga lite om EF om det är okej. (ganska många frågor och ganska tråkgia.. :$)

rekommenderar du EF?

åkte du på ef campet?

har du mycket kontakt med den personen som typ ska vara ansvarig för ditt område?

har ni många ef träffar?

hur är din familj?

vet du hur dina kompisars familjer är som också åker med EF?

har du några bra tips till oss som ska åka nästa år?



förlåt för tråkiga frågor, jag skulle verkligen bli glad för svar.

och jag skulle uppskatta väldigt mycket om du kan svara mig på min hotmail.



hittade din blogg idag, men ska försöka följa den nu.

ha ett underbart år!

2011-01-13 @ 20:14:29
Postat av: Lea

Tju! Det som gör att din blogg är så bra är väl nog att du har humor mixat med vardan också och att du lägger upp bilder! När man kollar vissa andra utbytesbloggar då finns det oftast bara massa massa text, vilket är kul, men man vill ju se hur det ser ut också!



plus så åker du med EF, vilket jag kommer göra nästa år heh..heh.. :P



Iaf, jag undrar hur mycket en resa som San Fransisco och Hawaii kostar? :P



Aja, ha det så kuul och ja, försök uppdatera lite oftare ;)

2011-01-15 @ 12:15:57
URL: http://blackkey.webblogg.se/
Postat av: Anna

Hej Anton!

En liten fråga, jag ska nämligen åka till USA efter ettan precis som du har gjort. Men jag undrar köpte du din iphone hemma eller i USA? För jag har hört att man måste vara amerikansk medborgare för att få köpa en och jag skulle gärna vilja köpa en ny mobil när jag åker dit och kunna ta med mig den hem.



MVH Anna =)

2011-01-15 @ 15:46:33
URL: http://prepared.devote.se
Postat av: L

Du skriver bra och har roliga inlägg. däremot borde du uppdatera oftare :)

2011-01-15 @ 17:10:08
Postat av: Linn

Du skriver på ett bra sätt som får en att vilja fortsätta läsa, man vill liksom se mer. Sen är det alltid kul att se bilder från din "amerikanska vardag" och du lägger oftast upp bra sådana.

2011-01-15 @ 22:48:31
URL: http://lhmp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0